هوا و هواشناسی چیست؟
نوشته شده توسط : ناصر

Image result for ‫وظایف هواشناس‬‎

هوا چون پوششی زمین را از سرما و گرمای شدید حفظ می‌کند چه اگر وجود نداشت صرف‌نظر از قطع تنفس و عدم انجام عمل احتراق تابش شدید و مستقیم نور خورشید و گرمای بسیار شدید در روز و سرمای بسیار شدید در شب زندگی را غیرممکن می‌ساخت. اطلاعات و گزارشهای هواشناسان به سبب نداشتن وسایل کافی محدود به قسمت تحتانی جو و حداکثر تا ارتفاع 10 کیلومتری زمین می‌باشد، در حالی که در طبقات بالاتر جریانها و کورانهای شدید گرما و سرما و انعکاسات مختلفی وجود دارد که در وضع آب و هوای زمین کاملاً مؤثر بوده است و سبب حوادثی غیرقابل پیش‌بینی می‌گردد. عدم اطلاع از طبقات فوقانی هوا در ساعات مختلف شبانه‌روز باعث شده است که هواشناسان نتوانند پیش‌بینی خود را به‌طور دقیق از چند ساعت یا به‌طور کلی از چند روز تجاوز دهند. در صورت وجود اقمار مصنوعی و ایستگاههای فضایی و ارتباطات وسیع و فوری در بین ملل مختلف چه بسا بتوان تغییرات جوی چند ماه و یا چند سال آینده را نیز قبلاً محاسبه و پیش‌بینی نمود و بدیهی است در صورت تکامل امر هواشناسی تا آن درجه، این امر چه اثرات مهمی در امور مختلف اقتصادی در برخواهد داشت.

اما چرا در قسمتهای مختلف سطح کرۀ زمین آب و هواهای مختلفی پدید آمده است؟ چگونه باران تشکیل می‌شود؟ باد چرا می‌وزد؟ ابرها از کجا پدیدار می‌گردند؟ و هزاران چراهای دیگر خود بحث مفصلی دارد که باید علت آنرا در عوامل مختلف تغییردهندۀ آب و هوا از جمله: درجۀ حرارت، فشار هوا و مقدار رطوبت جستجو کرد. نور خورشید در فضا به تنهایی حرارتی ندارد ولی چون بر جسمی تصادم کند در محل برخورد ایجاد حرارت کرده منعکس می‌گردد. مقدار حرارت تولید شده بستگی دارد: اول با وضع سطح منعکس‌کنندۀ نور چه هر اندازه سطح مزبور صاف و صیقلی باشد میزان درجۀ حرارت بیشتر است و بالعکس؛ دوم با مقدار مساحت منعکس‌کنندۀ نور و بالاخره با مقدار زاویۀ تابش و مدت زمان برخورد نور با جسم دیگر. هر قدر نور بر محلی عمود بتابد و هر اندازه زمان طولانی‌تر گردد درجۀ حرارت بیشتر و با دوام‌تر خواهد بود آنچه در تغییر درجۀ حرارت مؤثر است عبارتند از:

1- فاصله از خط استوا؛ 2- فاصله از دریا؛ 3- بلندی و ارتفاع سطح زمین؛ 4- باد؛ 5- رطوبت.
کلمات کلیدی مرتبط: کارشناس/مدیر روابط عمومی , سایت منشی در کرج با توانایی کار با کامپیوتر , کارشناس/مدیر کنترل پروژه , استخدام مدیر عامل در گرگان تمام وقت , استخدام بازاریاب تهران , درآمد یک بانک سینا در منطقه 19 , استخدام مدیرعامل تهران , روانشناس ماهر قلهک , متخصص فوریت های پزشکی , سایت مهندس کامپیوتر در منطقه هفده یک شیفت کار ,





:: برچسب‌ها: سایت منشی در کرج با توانایی کار با کامپیوتر ,
:: بازدید از این مطلب : 934
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 مهر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: